RSS

Bulgarije, Turkije, eerste ervaringen

11 jul

KM stand: 4485    Week 27 3 t/m 9 juli

Woensdag ochtend de spullen en tent ingepakt. Ik was vrij vroeg op dat kwam goed uit omdat toen alles was ingepakt het zachtjes begon te regenen. Eerst lekker bakje thee gedronken, koffie is in Roemenie erg sterk en melk producten slecht verkrijgbaar. De regen was ondertussen weer gestopt en vertrokken. Het verblijf op deze camping was erg aangenaam, beschikking over internet. De zwarte zee en het goede weer zorgde voor goede

ontspanning. Rond een uur of half tien vertrokken, zou die dag niet veel kilometers rijden. Dit omdat ik wilde overnachten in Burgas, hier bevondt zich een hostel. De route had ik uitgestippeld langs de zwarte zee, er niet erg veel van kunnen genieten. Dit kwam omdat na de grens overgang in Bulgarije het begon te regenen totdat ik bij het hostel was aangekomen. Natuurlijk reed ik te lang door zonder mijn kleding er op aan te passen. Dit resulteerde in natte voeten, toch nog mijn regenbroek aangetrokken en schoon paar sokken.
Burgas is een grote kust plaats in Bulgarije, in wat afgelegen straat bevondt zich het hostel. Hadden nog bedden, en mogelijkheid tot ontbijt voor 10 euro per nacht. Mocht de motor in het halletje parkeren, dus de perfecte overnachtings plek. Lekker gedouchet na de velen regen is dat geen overbodige luxe. Beneden in de woonkamer wat gepraat met de eigenaar, gaf mij als tip om de volgende dag de route naar de grens via mooie berg pas te rijden. Gegeten aan het strand, wat ongeveer 3 minuten lopen was vanaf mijn slaapplaats. Terug op de kamer nog wat met een duitser gepraat over zijn avondtuur. Begonnen in duitsland zoveel mogelijk met liften en anders met openbaar vervoer was hij nu aangekomen in Bulgarije. Het liften ging volgens hem in deze landen nog erg gemakkelijk. Vaak kon hij niet communiceren met de bestuurders maar dat deerde niet.
Gelukkigs was het de volgende dag wel goed weer, is in dit gebied nogal wisselend. Heerlijk sturen door Bulgarije over de bergpas die mij was geadviseerd kwam ik al vrij snel bij de grensplaats aan. Nog even gouwprofiteren van de goedkope benzine, in Turkije ligt deze boven de nederlandse prijs. Im Bulgarije is deze juist wel stuk goedkoper rond de €1.20 per liter. Op naar de grens, toch altijd een beetje spannend.
Op de grens aangekomen, helm af pasport erbij. Bulgarse zijde was zo voor elkaar, op naar de Turske border. Eerst een soort klein hokje, hierin werd meegedeeld dat moest zorgen voor 3 stempels. Stempel tbv paspoort controle, voertuig en bagage. 200 Meter verderop was een groot pand, hierin zat verschillende kleine kantoortjes. Eerst mijn paspoort controle, had een visa nodig na betaling van 15 euro was dat voorelkaar. Voertuig, klein mannetje achter de balie mijn paspoort en kenteken papieren gegeven. Was hem niet duidelijk uit welk bouwjaar de motor kwam, aangewezen waar dit vermeld stond. Begint deze man toch plotseling moeilijk te doen, motoren ouder dan 20 jaar mochten het land niet in. Sta je dan, op de vraag wat nu gaf die aan terug naar Bulgarije en niet meer terug komen. Wat beteuterd loop ik zijn hok weer uit en bedenkend wat ik in de voorbereidingen gemist moest hebben. Had namelijk nooit van deze maatregel gehoord of gelezen. Navraag bijeen nederlandse bevriende motorrijder, die vorig jaar ook Turkije is binnengegaan besloten het nog één keer te proberen anders door rijden naar een volgende grensplaats.Mogelijk dat daar anders gereageerd wordt.
Opnieuw naar binnengestapt met de mededeling dat ik wat research gedaan had en dat allemaal gewoon geen probleem moest zijn. Begon die beste man toch wat te stamelen en deed alsof hij ineens een uitzondering voor mij maakte. Beetje vreemd gevoel hield ik hier aan over omdat navraag in istanbul, uitwees dat hij daar niks mee te maken heeft. Leeftijd van het voertuig is op zijn hoogst van belang met betrekking tot de verzekering, niet voor de autoriteiten. Nu toch in Turkije, plan was na de grens één overnachting te hebben voor ik in Istanbul zou aankomen. Maar het rijden ging erg vlot en de afstand naar Istanbul was dusdanig kort dat ik maar in één streep ben doorgereden. In Istanbul had ik contact met een adventure motor club, die bezit over garage en appartement.
Hier kon ik overnachten en vanuit daar de stad verkennen. Omdat ik dag eerder aankwam dan aangegeven stond ik voor een gesloten deur. Al uitrustend bij de voorzijde van het pand kwam al snel iemand te hulp met mededeling dat maar mee moest lopen. Communiceren was lastig, maar met wat gebaren werd al gouw duidelijk dat er iemand gebeld was die nu onderweg was naar het clubhuis. Kon ik mooi even uitrusten van de tocht, vooral de laatste paar kilometers waren erg vermoeiend. Druk toeterend probeerd iedereen zich een baan door het verkeer te leiden. Het was rond spits tijd, dus was ontzettend oppassen geblazen. In Turkije zijn heel veel wegen tolwegen, heb al wel een tolpas gekregen maar daar staat nog geen credit op. Niet wetend hoe dit werkt maar gewoon door de poortjes gereden, bij verlaten van de tolweg het op dezelfde manier opgelost.

De mensen van de club ontvingen mij erg hartelijk en al snel ontstonden er leuke gespreken. In Istanbul wonen 15 miljoen mensen in een gebied kleiner als provinicie utrecht. De locatie van de club is in buiten wijk van istanbul.  Er zijn goede tram verbindingen naar het centrum, en het oostelijke gedeelte van de stad waar meest van de historie is te vinden. Binnen enkele honderde meters van de club is de mainstreet, winkel straat van ongeveer 1.5 kilometer. Hier kan ik mijn dagelijkse boodschappen doen, ook genoeg voorzieningen voor hetavond eten. Mijn appartement waar ik mag slapen is groot genoeg om er met een gezin in te kunnen verblijven.
Vrijdag ochtend eerst lekker op het gemak eten gekocht, naar de kapper. Laatste keer was in Marokko, dus al veel te lang geleden. Begin van de middag met de tram naar het historie’s centrum van de stad, de hoeveelheid mensen daar en in de tram benaude mij dat al snel weer terug ben gegaan naar mijn verblijf plaats. De Bleu moskeuq en Sofia kerk bezocht en nog aantal mooie foto’s gemaakt. Rond een uur of 3 ’s middags samen met Adil op zoek naar een nieuwe sensor voor mijn kilometer teller. Ze rijden hier allemaal op scooters waarmee je gemakelijk de stad kan door scheuren. Sensor gevonden en gemonteerd, ketting gesmeerd de motor is klaar voor vertrek uit instanbul. Samen met MR Zeki een plan gemaakt voor de aankomende 4 weken, die ik in Turkije zal verblijven. Naast een motor club is ook een fiets club. Maandag vertrekken om 8:00 uur een delegatie van 10 wielrenners vanuit Turkije Rusland Albanie voor 8 dagen om Turkije te door kruisen naar het zuiden. Een tocht van 983 km over bergachtige wegen.

Zaterdag middag kreeg ik te horen dat er een klein groepje van 5 man het weekend ging doorbrengen aan de black sea. Ongeveer 100km van Istanbul, op een plek wat alleen met de motor toegankelijk is. Klonk erg goed en dus besloten mee te gaan. Spullen gepakt, zo min mogelijke de tent en slaapspullen en nog wat kleine dingen. Verzamelen bij de motor garage van een van de leden. Daar eerst gezellig wat gegeten en foto’s gekeken. Daarna vertrokken, eerst het moeilijkste gedeelte, het verlaten van de stad. Verkeer is hier best een chaos, erg vermoeiend rijden. Via een mooie route kwamen we aan in klein dorpje waar we de laatste inkopen deden. Vandaaruit moesten we nog ongeveer 25 kilometer waarvan groot gedeeldte offroad. Laatste kilometer zelfs zwaar offroad, afdaling met grote stenen. Was al donker geworden en moeilijk te berijden. Aangekomen op soort van klein strandje, met stenen. De tenten opgezet, ik moest creatief zijn met touw want de haringen bleven niet staan tussen de stenen. Kampvuur werd gemaakt en na half uur kon er worden begonnen met bbq’en. Één van de mannen had paar kikkers gevangen en werden gevild, smaakte niet verkeerd nadat ze waren gebaken. Volgende morgen was het tijd om de tenten aftebreken, zelfde route terug. Nu was het licht en zonder warming up ging de zelfde route als de vorige avond een stuk lastiger. De één na de andere motor viel om en moest weer overeind geholpen worden. We reden daarna door naar mooi uitzichts punt, waar we de motoren achterlieten en te voet naar lager gelegen strand liepen. Al kruipend en klimmend kwamen we hier vermoeid aan. Was een geweldig stukje natuur, en een mooi strandje voor ons alleen. Snel zwembroek aan en een frisse duik Het water wat we bij ons hadden was bijna op, moest er water georganiseerd worden. 300 meter zwemmen was een rots waar water vanuit de bergen de zee in liep. Dit was normaal fris water en niet zoals water uit de zee, zout. Die 300 meter leek wel een kilometer en vooral terug was erg zwaar. De golven van de zee maakte het niet gemakkelijk en ik moest ook de 3 liter water die ik bij mij had niet verliezen. Dichtbij dezelfde rots als waar het water uitkwam lag een gezonken schip, hier verschollen zich veel mossels. Dit was ons middag maal, verser kan je ze niet vinden. Na het eten de schaduw opgezocht omdat de zon mij al had flink had verkleurt, even een tukie gedaan. Tijdens de weg terug was het gelukkig nog licht, kon ik even lekker spelen op de offroad padden. ’s Avonds in het clubhuis gezellig wat gegeten met zijn alleen, ook de internationale delegatie fietsers was aanwezig. De volgende ochtend vertrokken ze vanaf clubhuis, om 8 uur heb ik ze uitgezwaaid.