RSS

11 Jan

Grens Argentinie

Laguna Miscanti

De afgelopen 2 dagen hadden we wat van de droogste woenstijn (De Atacama) ter wereld gezien. Dus werd het tijd om richting Argentinie te gaan. Chile is vergeleken de eerdere bezochten landen een duur land, de tweede reden. s’ Morgens de tank volgegooid maar vertrekken uit San Pedro wilde niet echt vlotten. Pas rond elf uur verlieten we het stadje. Na 80km over een goede asfalt weg kwamen we langs Laguna Miscanti, deze moesten we even aandoen. Via mooi zanderig pad kronkelen we naar boven om over de bergrug heen weer klein stukje naar beneden te gaan. Hiervandaan hadden we een prachtig uitzicht over het donkerblauwe water. Na kleine 10minuten de motoren weer gepakt om verder richting de grens te gaan. De weg was slecht, op een groot stuk asfalt lag een dikke laag split. Wat moeilijk grip zoeken is, echt doorrijden was er niet bij. Het uitzicht wat we hadden maakte alles goed. Vaak stopte we om aantal foto’s te schieten, de gemiddelde snelheid lag niet boven de 45km/u. Het laatste stukje naar de grens, spaande de troon. Door zware 4×4 onstaan op de gravelpaden hele kleine hops.(stel je voor kleine ronde verkeerdrempeltjes, 5cm hoog, bij 10 lang en dan honderden opeenvolgend. Zelfs met een snelheid van 90km/u lukt het niet alleen de toppen te raken. Kortom helemaal door elkaar gestuiterd bereiken we de grenspost. We lopen naar binnen en als eerste werd ons gevraagd naar ons paspoort, niks vreemd. Alleen de reactie van de grenspolitie, maakte ons niet bepaald gelukkig. Wat bleek we hadden 200km terug in het dorp waar we ’s morgens (4.5 uur eerder) vertrokken waren onze exit stempel (Chile mirgration) moeten halen. Lang verhaal kort te maken, we moesten weer terug naar San Pedro de Atacama. Beetje gefrustreerd opnieuw begonnen aan onze weg terug. We wisten wat ging komen, hielden het gas er goed op en reden aan een stuk de 200km terug. Ruim 2.5 uur later stonden we weer bij ons hotel. Alvast langs de douane gereden zodat we dit ’s morgens niet hoefde te doen. Wat bleek nu, we hadden die ochtend fijn onze navigatie gevolgd richting de grens, via een klein weggetje hadden we het dorp verlaten. Hierdoor al de borden met daarop de verwijzing naar de grenspost gemist. Het was de bedoeling geweest na de grens, nog zo’n 150km af te leggen zodat we op oudjaars dag niet zo’n lange rijdag zouden hebben. Dat konden we nu wel vergeten, oudjaars morgen om acht uur vertrokken, opnieuw richting de grens. Weer liep alles vlotjes, zelfs te vlot zo bleek even later. zo 25km voor de grens stopte we even om paar foto’s te maken. Bij terugkeer bij de motor’s valt mij iets op aan Florian zijn achterband, en jawel deze is lek. Helaas is deze niet zo gemakkelijk te repareren als die van mij, tubbless variant.(zonder binnenband) Er was een spijker door het loopvlak gegaan en een weg gezocht naar buiten via de zijkant van de band. Het eerste gat kregen we gerepareerd met een prop, het gat aan de zijkant was helaas enorm. Zo goed als mogelijk hebben ook deze gefixt, maar meer als 5km konden we niet rijden zonder te pompen. Na 20km, afwisseld rijden en pompen kwamen we bij een mijndorpje net voor de grens. Hier konden in de schaduw bedenken hoe nu verder, de band lucht dicht krijgen konden we wel vergeten. Optie twee was een reserve binnenband van mij monteren, deze was een maat groter maar onze enige kans. De grootste uitdaging was de stugge band van de velg krijgen, na half uur worstelen hadden de band van de velg. Binnenband erin en pompen maar, dit duurt een eeuwigheid ivm gebruik van een fietspompje maar met succes. Ruim 4 uur later, vooral door onze eerste mislukte reparatie acties waren we weer opweg naar de grens. Dit keer ging het een stuk eenvoudiger en 15 minuten later ging de slagboom open en vertrokken we naar de grenspost van Argentinie. Daar aangekomen werden we vriendelijk ontvangen, kregen zelf stuk brood en een appeltje nadat we ons verhaal verteld hadden. Helaas was de pech vogel nog niet gevlogen, ruim 50km na de grens reed Florian opnieuw lek. Salta onze eind bestemming voor oudjaars nacht konden we wel vergeten. Geen zin om in de brandende zon te sleutelen, tevens voor ons idee geen optie’s tot succes. We bevonden ons letterlijk midden in de woestijn, zo 70km voor eerst volgend dorpje volgens onze GPS. Florian besloot voorzichtig met zijn lekke band door te rijden, ik vertrok vooruit om te kijken of ik hulp kon halen. Na zo’n 40km kwam ik toch onverwacht een dorpje tegen. Aangeklopt en navraag gedaan naar iemand die een band kon repareren, en of de motor kon vervoeren. Net buiten het dorp moest onze man zich bevinden, Florian kwam niet veel later ook het dorp binnen rijden. Ondanks zijn lekke band kon die toch bijna 40km per uur rijden. Met de aanwijzingen, onze redder in nood net buiten het dorp gevonden. Opnieuw het achterwiel van de motor, dit keer ging de achterband een stuk eenvoudiger van de velg. Mede door groot gereedschap en pers lucht was het klusje met uur geklaard. Opnieuw gingen we op pad, zo rond zeven uur kwamen we in een berg stadje. Op zich vond ik het wel goed geweest voor vandaag. Salta lag nog 160km voor ons uit en zouden we niet voor het donker bereiken. Andere kant was dat oud en nieuw hier vieren was ook niet ons plan, en zouden we verliezers zijn van dat stomme stuk rubber, de achterband van Florian. Nadat we getankt hadden toch maar weer vertrokken, de eerste 20km was net als de voorgaande 160km nog onverhard. Daarna kregen we gelukkig goed asfalt waar we heerlijk meters konden maken. Zo rond 22.00 uur reden we Salta binnen, we hebben het gehaald!!! Na gedoucht te hebben, naar het centrale plein gegaan om daar iets van nieuwsjaars feest mee te maken. Kan niet anders concluderen dat dit beetje tegen viel, nauwelijks vuurwerk gezien en na één biertje (oke van 1Ltr) kwam de man met de hamer. Zo rond een uur of  één lagen we dan ook al op bed.

Genieten met hoofdletters    Mooi plaatje   Bandje pompen

Nieuwjaars dag gemaakt tot rustdag, voordeel van de rustige nacht was dat we fit wakker werden en dan ook van de dag gebruik konden maken. Veel kwam er die dag niet uit onze handen, klein rondje gereden door de stad. 2 Januari, zijn we opzoek gegaan naar een verkering voor Argentinie en Chile. Nadat we zo’n 10 verschillende verzekeringskantoren zijn binnen geweest uiteindelijk een gevonden. S’middags op pad voor nieuwe handschoenen en de motor laten wassen. Florian moest zijn Touratroep (touratech) koffers laten lassen, en opjacht naar nieuwe binnenbanden. Zo rond 8 uur s ‘avonds hadden we beide onze lijstjes volledig afgewerkt. Meest van de tijd waren we kwijt aan het vinden van de juiste winkel en of personen. De siësta van 13.00 t/m 17.00 uur is op zo’n dag niet echt een welkome onderbreking.

Weer alleen op pad

3 ezels op een rij   Mooie route   kloof

Na bijna 4 weken samen te hebben gereden met Florian is eerst wat onwennig om weer alleen weg te rijden uit de stad Salta. Florian, heeft nog 3 maanden voor zich en vertrok richting Paraguay. Voor mij zit het er al zo’n beetje op en begeef mij langzaam richting Valparaiso in Chile. De hele morgen had het geregend en voordat ik vertrok was het dan ook goed 12 uur geweest. Volgens de tankbediende zou het droog worden dus toch maar voor de toeristische route gekozen. Ommetje van 100km maar zou de moeite waard moeten zijn. Na 100km kreeg ik toch beetje spijt, op hoogte regende het nog steeds en was het verrekte koud. Zag geen steek voor ogen ivm de mist, kon hierdoor niet echt lekker door rijden. Na de berg pas ging het gelukkig snel bergaf, de lucht begon zelfs op te klaren en de zon was in zicht. De omgeving veranderde van ruw gebergte in geweldig stuk woestijn. De glimlach kwam weer terug op het gezicht en er werd weer volop genoten. Mooi hoe het weer en omgeving in uur tijd de voorgaande ‘ellende’ zo vlug doet vergeten. Rond zes uur reed ik het dorpje Cafayate binnen. Een leuk toeristisch dorpje waar ik aan het plein een heerlijke pizza heb gegeten. Na de lunch richting hostel gegaan om niet veel later te gaan slapen. Zaterdag morgen vertrokken naar Antafogasta de la Sierra. Dit is een klein plaatsje in de Andes, beetje de verkoeling opzoeken in de bergen.  Het noorden van Argentinië is zeker de moeite waard, het gebergte blijft mij toch het meest trekken. Het dorpje beviel mij wel en dus besloten een dag langer te blijven, kon ik mooi aan mijn verslag werken en mij voorbereiden op de aankomende week. ’s Middags een korte wandeling gemaakt, op heetste moment van de dag. Het hoogste punt in het dorp beklommen.  Ik verbleef in een Hosteria waar ook groepjes 4X4 rijders zich verzamelden. Gezellig om met hun wat foto’s uit te wisselen, zelfs een volledige route voor de maandag uitgestippeld.