RSS

Antofagasta de la Sierra, en de Dakar 2014

16 Jan

Antofagasta de la Sierra

Zie de zwarte ondergrond, pad langs vulkaan   kleurrijk   Eindelijk op de top, 4300meter

Maandag morgen vertrokken uit Antofogasta de la Sierra. Beloofde een mooie offroad dag te worden. Had samen met een lokale argentijn, de route uitgestippeld. De eerste 100km had ik op track, daarna alleen op een niet routeerbare kaart in mijn gps. Het mooie gegeven van een track is dat deze jaar geleden, gereden was door stel uit nederland beide op een motor. (Erwin en Irene, nog bedankt voor jullie gps files) Landschap was glooiend en pad ging rond een vulkaan. Zo nu en dan beetje zoeken naar de sporen in het landschap, deze liepen zo goed als naadloos met de track. Hoe dichter bij de vulkaan hoe zwarter de ondergrond. Was heerlijk sturen, mooie korte bochtjes en glooiende bulten. Na zo’n half uur was ik op het punt dat ik zelf de route moest uit zetten. Waren wel sporen van eerdere voertuigen, zolang deze zo goed als klopte met mijn kaart materiaal was het goed. Begon allemaal redelijk makkelijk, klein laagje zand op harde ondergrond. Des te hoger ik kwam hoe zwaarder het zand werd. Op aantal punten was het zand zo zacht dat ik moeite had erdoorheen te sturen, zelfs nagedacht of het mogelijk niet verstandiger was om te draaien. Door steeds de ‘harde’ stukken te zoeken probeerde ik te voorkomen, dat de motor dreigde weg te zakken. De remedie is dan om snelheid te maken en houden. Op zo’n 4000 meter was dit juist het punt, had bijna geen vermogen over om de snelheid die ik nodig had te maken. Doormiddel van bijsteppen met de voeten haalden ik toch de top van 4300meter. Opgelucht, in de wetenschap dat het nu merendeels bergafwaarts zou gaan begon ik aan de afdaling. Eerste deel was nog zand, wat evenlater plaats maakte voor stenen paden. Een 4×4 kwam mij tegemoet en deze gevraagd te stoppen, dit om te informeren naar de staat van de route, de aankomende kmters. P1070315Ze waren verbaasd over het feit dat ik de afgelegde route alleen had afgelegd. Gelukkig stelde ze me gerust dat van nu af aan gemakkelijker zou worden. Via aantal mooie paden stuurde ik de motor 40km later een dropje in. Hier even uitgerust om daarna te beginnen aan mooi stuk door een rivierbedding. Via talloze kleine doorwaddingkjes baande ik mij een weg door de rivierbedding. Moest zo nu en dan beetje oppassen voor enkele grote keien, maar kon toch behoorlijk snelheid houden. Nadat zo’n 236km was afgelegd kwam ik in het dorpje Fiambala aan. Hier mooi optrekje gevonden en rondje door dorp gelopen. Op het plein aantal fietsers uit Canada en Frankrijk ontmoet en daar de avond mee doorgebracht. Het stel uit Frankrijk ben ik in de daarop volgende dagen nog tweemaal tegen gekomen.

Dinsdag morgen rustig aan gedaan, en op het gemak naar Chilecito gereden. Hier was het de bedoeling om de Dakar van dichtbij te bekijken. De afstand was een geringe 200km, niet te vergelijken met de dag ervoor. In Chilecito aangekomen een hostel gevonden en mij voorbereid voor de volgende dag. Wat eten en drinken gekocht zodat ik de dag zou kunnen doorkomen.

Dakar spoten   Gerard de Rooy   Bivac, helaas niet binnen de hekken

Woensdag, kwam de dakar aan in Chilecito, Het plan was om 180km vanaf Chilecito langs de proef te gaan staan. Hier zouden ze rond 14.00uur passeren. S’morgens om 9 uur vertrokken, helaas was de weg naar de proef al naar 40km afgesloten. Dus dit plan kon overboord, besloten een plek in de schaduw te zoeken gewoon langs de geasfalteerde weg en dan maar te wachten tot de caravan mijn kant op zou komen. Dit kon nog wel even duren, zo rond 15.00uur kwamen de eerste motoren langs, vermoedelijk uitvallers van de vorige etappe. Tegen vijven kwamen de eerste toppers langs, van de NLers op zeker Henk Knuiman, Hans Vogels langs zien komen. De laatste keek nogmaals om nadat die de gele nummerplaat had herkend. Zeker gaaf om de buggy van Carlo Sainz en consorten langs te horen/zien komen. Toch wel één van de gaafste machine’s, die van Robbie, zeker zonder motorkap een monster. Langs de hele route tot aan Chilecito stonden groepjes mensen. Aan het groepje kleine 200meter verderop kon ik mooi aflezen wat voor voertuig er aankwam. Het enthousiasme was enorm toen de eerste Camino, (vrachtauto) de bocht om kwam, ook bij mij want dit was onze eigen Gerard de Rooy. Tot half acht langs de route gestaan, motor gepakt en richting het bivak gereden. Ondanks de tijd, stonden er honderden mensen langs de route, ook ik werd enthousiast begroet opweg naar het bivak. Daar aangekomen richting de toegangspoort gelopen, helaas zonder pols bandje zit toegang er niet in. Dus kan niet meer melden dan dat groots is, compleet dorp buiten de stad. Vermoedelijk ga ik in Chile nogmaals de Dakar tegen komen, zou dan wel gaaf zijn als ik toegang zou kunnen krijgen tot het bivak.

Geweldige route

Na mijn ‘Dakar’ daagje de volgende morgen op pad gegaan richting San Juan. Zou wel zien hoe ver ik zou komen. Vooral de eerste 100km had ik maar moeite om in een ritme te komen. De route bevatten nog wel twee mooie bergpassen, maar veelal was maar rechtuit sturen en de tijd doorkomen. Met de middag stop had ik het eigenlijk al wel gehad, maarja was nu niet echt een plek om te overnachten en dus maar even doorgebeten. In San Juan aangekomen ook nog eens wat moeite om een geschikte (betaalbare) slaapplaats te vinden. Uiteindelijk een plekje gevonden, de eigenaar van dit hotel leek zelfs serieuze interesse te hebben in mijn motor. Daar toch nog even over nagedacht, kosten om terug te verschepen zijn niet gering. Maarja toen puntje bij paaltje kwam had meneer meer het idee dat ik de motor wel weg zou geven. Dat was nou niet echt mijn idee, zitten toch aanzienlijk uren in om weer iets als deze motor terug te krijgen. Dan hebben we het nog niet gehad over de ‘emotionele waarde’, samen toch al mooi stukje van de wereld gezien.
Gelukkig was de afstand van San Juan naar Mendoza niet zo lang en het vinden van goed hostel zo gepiept. ’s Middags de route tot de grens met Chile voorbereid. Één van de kamer genoten van het hostel nodigde mij uit om samen met zijn maat richting het centrum van de stad te gaan. In het centrum van Mendoza bevindt zich een enorm park, wat zeker de moeite waard was dat te bezoeken. Na een flinke wandeling hadden we trek gekregen, dus opweg naar typische Argentijns steak house. Want hoe ze vlees moeten bereiden dat weten ze hier in Argentinië wel.
De volgende morgen toch maar weer op pad, opzoek naar mooi rustig plaatje. Deze hoopte ik te vinden in Barreal, aan de voet van de Andes. Het gebied rond de Andes staat toch wel garant voor rij plezier. Dit bleek ook weer, via een heerlijk bochtige pas met geweldige uitzicht begon de dag goed. Zo halverwege was het tijd om te tanken in een klein stadje. Helaas stond er een flinke rij auto’s voor het tankstation. Dik uur later was de tank afgetopt, helaas was mijn poging tot geld pinnen mislukt. We zouden wel zien hoe we dit op zouden lossen in Barreal, de argentijnen zijn dol op dollars, geen nood dus. Op internet een mooie verblijfplaats gevonden, helaas bleek dat deze beetje buiten mijn stand was. Moet zeggen zag er geweldig uit, maar toen ik naar de prijsvroeg en de gastvrouw wat begon te hakkelen wist ik genoeg. (had ze me toch goed ingeschat) Opzoek naar iets anders, kwam ik bij een erg oud uitziend hotel uit. Maar had een bed en zelfs internet, de douche en toiliot hadden opknapbeurt nodig. Maar waar praten we over, bij tankstation geld tegen een erg gunstige koers gewisseld. Dus mijn weekend kon beginnen!!

Poort van Mendoza    Stof wolkje, 2 seconden nul zicht tot gevolg   Dit doet weer denken aan mijn werk, nog even genieten.

 
4 reacties

Geplaatst door op 16 januari 2014 in Reis 2013

 

4 Reacties op “Antofagasta de la Sierra, en de Dakar 2014

  1. Haveloos

    17 januari 2014 at 18:44

    Naar aanleiding van je laatste foto: Nog even volhouden!

     
  2. anja

    23 januari 2014 at 16:56

    Hallo Jonathan, ik heb je reiservaringen eens zitten lezen. ik denk dat je 3 hele mooie maanden gehad hebt in zuid Amerika en veel avonturen beleeft hebt. als het goed is ben je nu weer terug in ons koude kikkerlandje en zul je het net als wij koud hebben. groetjes van Anja uit de woestijn in chili . dames x dakar team

     
    • jonathan

      24 januari 2014 at 18:18

      Hoi Anja, en Xdakar Team.

      Leuk om van jullie een berichtje te krijgen. Heb mij inderdaad niet verveeld de afgelopen 3 maanden. Op dit moment op het nippertje nog in Chili, vertrek over 4 uur richting het vliegveld om hopelijk morgen in koude vertrouwde Nederland aan te komen.

      Vandaag verslag geschreven van week terug, waaronder ik de ons ‘dakar’ daagje heb beschreven. Ben nog bezig met een videotje, maar die was nog niet klaar.

      http://goo.gl/DyuVU6

      GRT Jonathan

       
  3. Horacio

    9 januari 2016 at 11:22

    Hello Jonathan I was poken with you in Antofagasta de la sierra en el “Hotel Municipal”, I wa with a 4×4 gruop called “meta4x4”, http://www.meta4x4.con, did you remember? You gave me a sticker! We watched the Dakar summary on the TV. Yo can see my page meta4x4.com

    Regards!! Horacio.

     

Geef een reactie

 
