RSS

Laatste week op de motor, opnieuw Dakar in beeld

24 Jan

Geweldig pas!!

Na weekend beetje bijkomen maandag ochtend vertrokken naar de grens met Chile. Zou een lange dag worden en het was noodzaak de brandstof tank vol te houden. Tussen de grenspost van Argentinie en Chili moest een afstand van 160km worden afgelegd, tevens zeker nogmaals 100 naar de eerst volgende tank mogelijkheid. Wat resulteerde in afstand van 360km tussen de twee tankstations. Bij de grenspost van Argentinie aangekomen, duurde het me allemaal veel te lang. Bijna een uur nodig gehad, voornamelijk door de onduidelijke structuur binnen in de grens post. Gelukkig was de pas, tussen de twee officiële grenzen zeker de moeite waard. Staat bekend als de Paso Agua Negra deze is maar enkele maanden per jaar open voor verkeer. Dit in verband met de sneeuw val in combinatie met de hoogte tot 4780 meter. Voor de laatste keer dwong ik de xt tot deze hoogte. Met een geweldig uitzicht links en rechts langs de route was haast geen noodzaak. Onderweg meerdere keren gestopt om te genieten van de omgeving. Op het hoogste punt aan gekomen stond daar van de andere kant gearriveerd een Oostenrijker. Hij was van het 5tal de snelste van zijn groepje, waren voor 4 weken aan het rond trekken in Chili en Argentinie. Zo’n half uur, over koetjes en kalfjes geouwehoerd om daarna af te dalen naar de Chileense grenspost. Daar aangekomen stond opnieuw flinke rij, dat werd dus opnieuw een uur. Zelfs mijn bagage werd gecheckt, voornamelijk op fruit en ander specifieke voedsel soorten. Alles was in orde en kon op weg naar Vicunã een klein dorpje. Hier een goed hostel gevonden, waar ik de nacht kon doorbrengen. Volgende morgen eerst ontbeten, was een bijzonder goed ontbijt. Heel wat beter als de twee stukje brood en wat jam die ik in Argentinie gewend was. Vertrokken uit Vicunã om richting Punta de Choros te rijden. Een strand plaatsje waar net voor de kust een paar eilandjes bevinden. Hier hoopte ik de volgende dag met een bootje een kijkje te kunnen gaan nemen. Zo rond 3 uur kwam ik dan ook in dit kust plaatsje aan, opzoek naar een geschikte camping het dorpje tweemaal door gereden. Mooi rustig stekje gevonden, samen met een stel uit Chili waren we de enigste gasten. ’s Avonds een pan rijstenpap gemaakt en rondje langs de kust gewandeld. Had ’s middags al geregeld dat er een plekje op de boot was gereserveerd voor mij de volgende dag. Bij de eigenaar van de camping, mocht ik in zijn kantoor gebruik maken van het internet.

Onderweg naar de Paso Agua Negra   Check snow   groepje oostenrijkers op van die oranje brommers

Volgende morgen om 9 uur bij de boot verzameld, met een half uur varen ontstond er wat beroering aanboort. We waren aangekomen bij het punt dat we dolfijnen konden spoten. Na enkele ogenblikken sprongen  de eerste dolfijnen uit water, nu was de kunst dit op foto vast te leggen. Van deze plek vertrokken we om andere zee dieren te spoten. Zeeleeuwen, Pinguïns, en tientallen vogels, geweldig om deze een keer in het wild te zien. Sommig dieren keken verschikt op, bij andere was het meer aangapen. De trip eindigde op een onbewoond eilandje waar we wel 60 minuten lang vrij mochten rondwandelen. Met stevig pas, was het mogelijk precies het hele eiland rond te komen. Bij terugkomst in het dorp, broodje hotdog gegeten. Daarna voorbereid voor vertrek de volgende dag.

Dolfijn, exact juiste moment   Zwemvest om, de zee op   2tal zeeleeuwen

Dakar

De afgelopen dagen stukje bij beetje richting het noorden gereden, om vrijdag met de Dakar caravan mee naar het zuiden te rijden. Donderdag eindigde mijn tocht in Caldera, hiervandaan zou ik richting Valparaiso rijden. Maar niet voordat ik stuk van de proef gezien zou hebben. Donderdag heb ik al even op het gps punt, wat vrijgegeven was door de organisatie een kijkje genomen. Dit punt was tevens de 4e en laatste stempelpost. Vrijdag zo rond 12.00 zouden de eerste motor rijders passeren. Bij het dichtst bijzijnde tankstation stonden middag’s aantal auto’s van de organisatie. Het bleek dat zij de belangrijkste punten een dag van tevoren voor de laatste keer checkte. Na een babbeltje van half uur, afscheid genomen. Kreeg in ruil voor mijn ‘sticker’ een officieel Dakar 2014 Tshirt, geen slechte deal.

In afwachting van de NL deelnemers   Kamaz uit Rusland   Veka service vrachtwagen

Vrijdag morgen vertrokken uit Caldera waar de proef maar kleine 10km vandaan zou passeren. Aangekomen op CP4 waren er al flink aantal toeschouwers te zien, vele waren een klein stukje de proef op gereden om het daar van dicht bij te kunnen zien. Op een mooie zandbult net wat hoger dan de route stond een bestelbusje, hier de motor naast geparkeerd en aan de praat geraakt. Zij waren er van overtuigd dat de route precies voorlangs de bult zou gaan en dan rechts er om heen. We konden mooi in de schaduw van het busje de tijd afwachten, zou nog zeker 2 uur duren voordat er iets langs zou komen. Zo rond half twaalf zagen we in de verte een helikopter, het signaal dat er wat aan zat te komen. Dit klopte, maar tot iedereen zijn verbazing bleken we met zijn alle niet langs de route te staan maar er zeker 500 meter vandaan. Binnen enkele seconden sprong iedereen in zijn haar auto om plek te zoeken naast de route. Op advies van een Chileen uit eindelijk de motor gepakt om 2 kilometer langs de proef op te rijden. Dit bleek de juiste keuze, mooi berg op en in een bocht. Waardoor de deelnemers iets in de remmen moesten, beter zicht voor ons als toeschouwer. Leuke bijkomstigheid was dat er drietal dames stonden met een Nederlandse vlag. Bleek de vrouwen te zijn van de coureurs/monteurs van het XDakar team, met zijn 4e vertegenwoordigde we Nederland tussen al de Chilenen. De eerste 10 motoren waren al gepasseerd en duurde dan ook niet lang of Henk Knuiman, Hans Vogels en Robert van Pelt waren gepasseerd.

Henk Knuiman

Nadat de Kamaz van Karginov was gepasseerd duurde het ons veels te lang voor dat de Rooy langs kwam. Zaten zeker 3 auto’s en misschien wel 15 minuten tussen.  Langs de proef heb je geen idee van de status van de wedstrijd en hadden dan ook geen idee ze nek aan nek lagen. Met uiteindelijk tot gevolg de dagzege voor Gerard de Rooy. Even later werden we als 4 Nederlandse versterkt met een complete fan club van het Veka team. Onder aanvoering van Peter Versluis, die helaas de dag ervoor een bocht had gemist en uit de competitie lag. Nadat Erik van Loon was gepasseerd ben ik rond 3 uur weer op de motor gestapt. Om richting La Serena te rijden, een afstand van 400km. Nadat ik Copiápo was gepasseerd werd ik zo nu en dan ingehaald door een wedstrijd auto/truck. Enkele teams stonden langs de route even af te blazen na de voorgaande special. Net voor het bivak reed ik achterop bij Nijen Twilhaar die Joan Barreda met zijn Honda de verbinding van 320km op sleeptouw had genomen. Al met al een geslaagde dag, gaaf om te zien hoe de deelnemers voorbij schieten!! In La Serena een residencia gevonden, waar de motor mooi op de binnenplaats geparkeerd kon worden. Had een lange dag achter de rug. Wat me het meest opviel in de stad was dat er eigenlijk niks te merken was dat de Dakar paar km verder zijn Bivak had. Op het hoofdplein was het druk, enkele tientallen kraampjes. Met moeite nog een mooie sticker gevonden van de Dakar.

Mijn paden, soms wat glibberig.

Zaterdag vertrokken richting Illapel, mijn laatste stop voor Valparaiso. Over voornamelijk mijnpaden slingerde ik naar Illapel. Echt doorrijden was er niet bij, ivm de staat van de weg en de vele bochten. Aangekomen zeker een uur rond gereden om een juiste plaats te zoeken waar ik mijn weekend zou kunnen doorbrengen. Opnieuw een crepy hotel gevonden, met binnenplaats voor de motor. Internet en grote tv in de gemeenschappelijke ruimte om de Dakar finale te zien. Het dorpje had wel iets, maar verder was er maar weinig te doen.