RSS

Marokko 2017

18 Sep

De route is live te volgen op spotwalla, zie Klik hier!!

De afgelopen weken de motor klaar gemaakt voor transport. Al met al toch weer meer tijd voor nodig dan ik had gehoopt. Andere dingen schieten er dan bij in, maar al met al met redelijk tevreden gevoel de motor naar Moerdijk gebracht. Het transportbedrijf Nord Cargo verzorgd transport van mijn motor fiets naar Malaga en weer terug.

In de week dat de Tènèrè onderweg was per vrachtauto, de tijd om routes te verzamelen. De routes van eerdere deelnames aan de Raid (georganiseerde rally 2011, 2012 en 2015) samen met toegezonde routes van andere fanatieke Marokko gangers moet de basis zijn voor de route. De GPS geladen eeen landkaart besteld. De exacte route word terplekke de avond tevoor gemaakt.

Binnen de geplande 2,5 week in Marokko, reizen ook een groep uit Nederland en Belgie af naar Marokko. Het doel is om beide op èèn van hun overnachtingen / Bivac te gaan ontmoeten. Het communiceren met de lokale bevolking is door mijn gebrek aan beheersing van de Frans en Spaans taal niet eenvoudig. Maar een enkeling spreekt voldoende engels om een gesprek me te kunnen voeren.

Aankomst in Malaga, de vlucht naar Zuid Spanje verliep voorspoedig. Aangekomen eerst bak koffie en daarna bedacht hoe ik naar de loods van Nord Cargo ga komen. Eenvoudigst is een taxi op vliegveld pakken en de 5 km daarmee afleggen. Maar wat doe ik dan met mijn tijd die ik moet overbruggen. Zondag middag wandeling is ook zo gek niet. De navigatie vertelde mij fijnloos de weg, door de berm langs de autoweg, droge rivierbedding. Ik denk zo een goed begin van wat avontuur.

Ron van Nord Cargo was bereid wel iets eerder te komen. rond 16.30 reed ik de motor met bepakking vol goede moed naar buiten. Mijn geduld werd nog effe op de proef gesteld door onjuiste positie van de nooduitschakelaar. Stom, 20x trappen op de kickstart zonder enige reactie, schakelaar om, 1 trap en lopen.

Rondje door Malaga gereden en de motor op de boulevard geparkeerd. Daar wat gegeten in afwachting van vertrek, boarding van de ferry naar Melilla.

Vanwege de last minute booking van de ferry (afgelopen zaterdag) geen slaap cabine meer beschikbaar. Slaapzak mee de boot op, vast ook wel plekje te vinden waar ik rustig kan slapen. Na 0.30 uur richting de slaap vertrekken, stonden 30tal vliegtuig stoelen waarop geslapen mocht worden. Helaas een gezin(vooral moeders) die geen enkele slaap nodig dacht te hebben. Verstond geen word van waar ze het over hadden maar erg slaap verwekkend was ook niet bepaald. Elders een plek gevonden, enkel een beveiliger maakte duidelijk dat hij dit een minder goed idee vond. Had had positief genoeg een alternatief, de gebeds ruimte. Ook goed, weer keer anders wakker word. De ogen uit wrijven en dan iemand links naast je zien zitten die met zijn ochtend gebed bezig is.

Eenmaal beetje wakker de motor beneden klaar gemaakt.Het verlaten van de ferry ging erg vlot rond 7.00 uur stond ik nog in het schemer aan de grens met Marokko. (Melilla is een Spaanse enclave) Had thuis de papieren in order gemaakt en mede dat resulteerde in de snelste grensovergang ooit (buiten EU)

10km gereden, geld gepint en opzoek naar ontbijt. De bekende Marokkaanse pannenkoek met jam en een glas thee. Nu kan het beginnen, fles water van 1.5 liter opzak. De twee jaar nauwlijks gebruikte camelbag bleek helaas niet zo waterdicht als zou moeten. Gelukkig met maar de halve inhoud van de fles.

Had niet verwacht dat naar kleine 150km er al echte serieuze pistes zouden bevinden in het noorden. Dan zeker niet met langs de 100km lange track slechts enkele tientallen nomaden tenten maar geen enkel dorp te bekennen. Volledig op safe rijdend (- 20km/u dan gebruikelijk) schiet het dan toch aantal keer door het hoofd. Wat als, morgen dus maar gewoon uit goede gewoonte starten met minimaal 3 liter water en de benzine tank elke 150km aftoppen.

Ondanks te lichte stress, toch super genoten van de fantasische paden en uitzichten. Na 100 km eindelijk een dorp waar ik water kon inslaan. Bij de zoektocht naar een aantal liter benzine werd ik naar de plaatselijke markt gestuurd. Onder toezicht van de dorpsbewoners werd een 5liter waterkan voorzien van benzine en in de tank leeg gegooid. Opgelucht kon ik beginnen aan de laatste 160km route van de dag. 430km, bijna aan een stuk dan mag je met 4 slaapuren wel iets moe zijn. Vannacht gelukkig een goed bed, even compenseren.

Advertenties
 
6 reacties

Geplaatst door op 18 september 2017 in Uncategorized

 

6 Reacties op “Marokko 2017

  1. Gerda

    18 september 2017 at 21:50

    Goede reis,je begint de eerste dag fanatiek. blijf genieten, we volgen je. groet pa en ma

     
  2. Joost Lemmens

    18 september 2017 at 22:10

    Goede reis, ga weer met veel plezier je blog bijhouden…;-)))

     
  3. Rita

    20 september 2017 at 21:19

    Hoi!

     
  4. Rita

    20 september 2017 at 21:21

    Hoi! Zie dat m’n eerste bericht niet goed is verstuurd.. Daarom nogmaals Jonathan. Wat ben je opnieuw aan een avontuur begonnen joh!! Geniet ervan én mooie tijd! Rita

     
  5. Frans

    21 september 2017 at 01:02

    Geniet ten volle 😉 Ik zal je blog volgen !

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: