RSS

Richting de Woestijn, naar de Atlas en weer terug

26 Sep

De afstand van Talsint naar Merzouga betrof ongeveer 280km. Een mooie route met erg veel verschildende uitzichten en ondergronden om door en over te rijden. De motor ondanks de kilo’s bagage laat zich soepel over de paden draaien. Ondanks de soms uitdaagend spring bultjes is het juist de grootste uitdaging om het meest eenvoudige pad te kiezen. Om zo de motor en zijn bijrijder te sparen, er komt nog voldoende moois op ons pad in de komende 2 weken.

Met nog 5 kilometer te gaan naar Merzouga, bij een tankstation de motor voorzien van een volle tank benzine. Daar een ontmoeting met Hussein, zijn broer (1 van de 5) heeft in aan grenzende dorp een kleine Kasbah. Een Kasbah is een aantal woningen omsloten door muren waarin één familie samen woont. Hussein was er zo enthousiast over dat ik wel moest gaan kijken. Het bed was schoon een douche op de kamer, verder simpel. Prima plek voor de 2 aankomende nachten. S’ avonds ontmoet ik een stelletje uit Polen, zei gaan vannacht slapen in de duinen. We spreken elkaar korten en zullen elkaar de volgende morgen zien aan het ontbijt. De rest van de avond gechilled, vanaf het terras de ondergaande zon gadergeslagen.

Samen met het uit de duinen teruggekomen stel aan het ontbijt. Dit bestond uit een heerlijk Berber omelet. Prima voeding voor een ochtend door de duinen rommelen. Ze hadden beide prima geslapen en dankzij de dubbel paar dekens niet koud gehad. Ondanks de hitte hier, overdag rond de 38 graden koelt het s’ nachts in de woestijn flink af. Na het onbijt de motor gepakt voor een klein rondje rondom Merzouga. De track liep als het waren in een grote boog om de duinen heen. Dicht bij het dorp kort wat aan de rand van de duinen gespeeld. Ondanks de uitdagend bijliggende grote bergen zand de verleiding kunnen weerstaan, om deze te bedwingen. Zonder backup, iemand die de motor van je af kan tillen. Is het te gevaarlijk om diep de duinen in te rijden.

Na daagje Merzouga avond plan gemaakt voor de aankomende dagen. De trip zal gaan richting de Atlas, minder zand meer stenen. Vanuit Merzouga op pad naar Doumalne Dades via El Rachidia. Net voor de stad Rachidia zou zich een kleine owase bevinden. Bij de slagboom van de camping mijn motor geparkeerd opzoek naar wat watersprings. Volgens de iets te vriendelijke marokkaan (moest mij vast iets verkopen) zouden deze binnen 15 minuten loop afstand meerdere moeten bevinden. Op een foto van enkele kleren wassende huisvrouwen en blaren op de hielen leverde het mij vrij weinig op.

Maar weer door, was tenslotten pas net 12.00 uur geweest. Na nog een 130km aangekomen op een kleine camping / Auberg aangekomen. Kamer gereserveerd, na het douche lopende opzoek naar een warme maaltijd. Bij terugkomst, stond er een kleine 4×4 camper met NL kenteken, altijd goed voor een gesprek.

De afgelopen 2 dagen heeft het zand echt plaats gemaakt voor stenen. Het landschap is hier bergachtig, de routes gaan het ene moment omhoog, niet veel later terug naar beneden. Opweg naar de volgende stop staat er tweemaal een cave op de route met daartussen een doorsteek van 75kilometer onverhard. Tot 2x toe komen ik de 4×4 camper tegemoet beide situatie hemelsbreed meer dan 50km uit elkaar. Net voordat ik in Kalaat M’ Gouna ben aangekomen rijd mij een KTM690 tegemoet. Beide kijken bij het passeren om en draaien. We hebben een kort gesprek, met de bekende gespreks-stof over waar we heen en vandaan komen. Grappig detail is dat bij voorstellen we beide de zelfde voornaam gebruiken. Jonathan reist net als ik ook solo door Marokko en is onderweg naar het noorden. Over 3 dagen hoopt hij de ferry te bereiken richting Seté Frankrijk.

Aangekomen in Kalaat is deze stad nu niet echt een plek voor een gezellige overnachting. Besluit een stuk terug te rijden om daar bij een eerder gepasseerd hotel te vragen of ze een plekje hebben. S’ avonds net voor de schemer besluit ik dat verstandig is om even een korte check te doen aan de motor. Het motorblok is dankzij al de trillingen en vuile stenen los gekomen in het frame. Draai hier en daar wat bouten / moeren vast, zal het rij genot wel weer stuk verbeteren

Smorgen vertrek ik in de richting van Quarzazate, onderweg zal ik bepalen of ik de nacht in Quarzazate ga doorbrengen of als iets richting het zuiden vertrek. Mijn doelstelling is om maandag 25 september in M’ Hamid te zijn. Daar start de Rally Les Pionnier’s, waaraan 3tal voor mij bekende Belgen aan deelnemen. Rond de middag besluit ik door te rijden naar Bikershome in Quarzazate. Helaas blijkt de NLeigenaar niet aanwezig te zijn. Dit resulteerd in een overnachting in soort van luxe resort. Vermoed dat de meeste gasten hier all-inclusive zitten. Mijn kamer is niet al te best, dit zou meden komen doordat ik prijs van de kamer in eerste instantie boven budget vond. Na een week rijden had ik wel zin in bier, in Marokko zeldzaam maar wel in dit hotel te krijgen. 🙂

Bij wegrijden uit Quarzazate had ik het idee dat het richting Zagora best veel asfalt zou worden. Via een geweldige doorsteek richting het zuiden van ongeveer 50km zou ik daarna de weg vervolgen richting het oosten. Deze bleek alleen al naar 20 kilometer over te gaan in een piste. Dit is niet zo probleem, met aangepaste snelheid duurt het enkel wat langer. Wat wel vooral zwaar voor de motor als mede voor mij was, de 25kilometer waarin verschillende passages zaten met grote keien. Soms bijna stilstaand of met max 25km/u tussen door manoeuvleren in de hoop dat dit de laatste passage was. Steeds dook er naar 1-2 kilometer weer een nieuwe passage op. Met nog zo’n 35km voor Zagora was het gelukkig gedaan met de vuile stenen en in het pad ging over in meer gravel cq grind.

In Zagora de motor afgetankt om nog klein stukje door te rijden naar Tamegroute. Trapte ik bij het wegrijden mijn kickstart doormidden. Gelukkig had ik het deel wat brak reserve op de motor mee. (iets met ezel en geen 2X) Nog even een poging gedaan naar vervangende kickstarter te zoeken in de stad. Maar dit is zoeken naar speld in een hooiberg. Met enig op onthoud in Tamegroute aangekomen daar een slaapplaats gevonden. Na een frisse douche samen met een gids (verkoper) een rondje door de oude stad gelopen. Hier leven zo’n 4 duizend mensen binnen de Kasbah. Doordat de huizen echt tegen elkaar zijn opgebouwd krijg je een compleet gangen stelsel van aangesloten woningen. Door de dikke muren is het hier midden zomer ondanks buiten temperatuur van boven de 45 graden nogsteeds verdraagzaam, ongeveer 30 graden. We bezoeken de bibiotheek van dorp, waar een oude Imam zittend in een rolstoel is zijn beste mix van Engels en Duits mij verteld over de 4duizend oude boeken. Sommige van deze boeken zijn rond 450 jaar na christus geschreven. De pottenbakkerij en het sieraden winkeltje van de gids mag je natuurlijk niet overslaan. Helaas voor de gids zat er niks voor mij bij.

De rit naar M’ Hamid had ik s’ avond voorbereid ongeveer 150 km. ’s Morgens de boel omgegooid. Genoeg gereden afgelopen week, de kortste route naar M’ Hamid genomen, voornamelijk asfalt. Hier aangekomen wat aan de motor gerommeld en wachten op onze belgiesche vrienden. Deze hebben vandaag geen gelukkig rit achter de rug. Nu ik dit schrijf zijn ze alle 3 nog niet binnen en hebben een technische problemen op de route. Hopen dat ik vanavond alsnog met zijn 4e van wat pils kan genieten.

De 3 belgen verschijnen uiteindelijk rond 10.00 uur in de avond. 1 van de 3 heeft het erg zwaar gehad. De hitte en vermoeidheid had hem flink te pakken. Dit zorgt ook wel voor een extra eye opener om nogmaals op mijn hoede te zijn voor overmoed.

De aankomende dagen gaat de rit richting de kust. In de hoop de hitte en vliegen te ontwijken

 
2 reacties

Geplaatst door op 26 september 2017 in Uncategorized

 

2 Reacties op “Richting de Woestijn, naar de Atlas en weer terug

  1. Marlene van der Kuijl

    26 september 2017 at 22:47

    Mooi avontuur, stoer dat je dit in je eentje aandurft. Leuk filmpje van de duinen, mooi rijden daar. Mocht je toch nog een kickstarter nodig hebben, kunnen ze dat vast wel regelen bij Garage Sahara Zagora. Goeie reis verder!

     
  2. Frans

    27 september 2017 at 10:20

    Geweldig verhaal, leuk filmpje en foto’s !
    Ga door met genieten.
    Have a safe trip

     

Geef een reactie

 
