Hellendoorn 3 ronden succeed

Verslag enduro Hellendoorn 2019

Najaar seizoen geopend
Nu het gewas weer van het land wordt gehaald en buiten weer wat frisser wordt is het enduro seizoen weer geopend. Afgelopen zaterdag was de enduro van Hellendoorn de eerste van de 5 in het najaar. In de afgelopen periode wel best wat op de motor gezeten maar niet voldoende op de enduro na het zin. In Polen met de Breslau en aantal weken geleden in Italie beide met de XT600Z. De intensiteit is niet te vergelijken, toch veel meer het rechtdoor werk.

Ochtend ritueel
Het is bij aankomst van de start locatie elke keer weer half uurtje zoekertje spelen. Ook nu weer, kwam bij toeval vanaf de goede richting aanrijden. Hierdoor kon ik vrij snel het terrein oprijden. Voorzichtig het terrein oprijden, mijn ouders verwachten de auto toch weer in één stuk thuis. Parkeerplek gevonden, dan met een jerrycan en kistje richting het tankteam. Rond 8.00 vertrekken zijn, had dus nog 10 minuten om ze te vinden. Materiaal af gegeven en aanmelden. Het weerzien van iedereen en de goedemorgen’s maakt dat nu echt kan beginnen. Dat we 5.00 uur zijn opgestaan en 1.5 uur in de auto hebben gereden zijn we vergeten.

De helm pakken en papieren, op de motor naar de keuring. De organisatie check wat standaard dingen, wiel speling en remmen etc. Daarna de motor in het Parc Fermé, plankje mee gepakt om de motor in het zand op de standaard te parkeren. Sorry orga, heb het plankje gebroken zodat een mede tankteam lid ook zijn motor kon parkeren. Het is nog ruim een uur tot de start, rustig aan terug lopen en omkleden.

Start

Er word elke minuut gestart, steeds 4 rijders tegelijk. De motor op het startblok duwen is een goede warming up. Mooi moment kennis te maken met de 3 andere rijders die je al goed is bij elke tankpunt weer tegen mag komen. Probeer aan het begin het tempo van de 3 bij te houden, dit lukte tot aan de eerste proef. Het bekende zandgat van Hellendoorn, deze variant had ik nog niet eerder gereden. De afdaling na beneden kwam ik niet helemaal lekker uit en met te weinig tractie onderin het gat begonnen aan de klim. Achteraf had direct moeten doorschakelen na de 2e versnelling. Nu in zijn 1 werd het niks en kon ik het een tweede keer proberen, ter vermaak van het publiek. De tweede poging was wel goed. Dit dus onthouden voor de komende twee ronden, opletten om de motor onderin goed neer te zetten. Dit bleek te werken, poging 2 en 3 in de volgende rondes waren foutloos.

Proef 2 was na een tussenliggende verbinding van zo’n half uur. De start van de tweede proef doet mij denken aan een rommelige achtertuin van mijn buurman. (brengt mij op ideeën) Tussen aantal hekken en langs ander ‘tuin’ materiaal door vind je de route. Onbewust had ik de afslag genomen voor de soft route, wat normaal gezien meer meters zou moeten zijn. Bij de ronde 2 wel over de banden en boomstapel heen gereden, maar echt veel meters won ik er niet mee. Had mij voorgenomen in de 3e ronden opnieuw voor soft te kiezen, maar deze afslag gemist. 😦

Proef 3 was wel mijn favoriet, begon met een klein crossbaantje. Zaten paar fijne bochtjes in en leuke stukjes single track door bos. De proef was het minst lang van de 4 misschien daarom of was het afsluitende ‘kom’bochtje dat hem deed?

Proef 4 was ‘DE’ proef van Hellendoorn, beginnend op het Dauwpop circuit van Hellendoorn met daaraan vast een flinke lus. Had ik nu voor de start de woorden van Carlo Hulzen (MX trainer) maar even door hoofd laten gaan. ‘Maak de bochten ruim en vloeiend zodat je snelheid kan houden.’ Koos ik in de eerste ronde steevast voor de binnenbocht die veel natter/ zachter was. Gelukkig had ik de ronde 2 en 3 nog om dit beter te doen. Proef had echt alles wat het een echte enduro proef maakt. De eindeloze knippen, daar was ik vooral in de laatste ronde (proef) ook wel echt klaar mee. Kan er dan ook echt niks meer mee, iemand nog tips?

Tussen proef 2 en 3 zat een tankstop, hier had ik steeds zo’n 6 minuten over. Kon wat eten even snel bijkomen en intussen werd de tank afgevuld. Op het tankpunt bij start/finish de helm opgehouden, geen tijd over. Snel wat benzine erbij en door. Aan het eind van de tweede ronde stond ik zomaar bij het verkeerde service team op de mat. Afslag te vroeg, tekort in tijd stressmomentje. Het tempo wat ik kan rijden op de proef ligt niet veel hoger dan op de verbinding. Om te zorgen dat ik toch binnen de tijd kan blijven, is continuïteit het sleutelwoord. Blijven rijden, en op de motor blijven zitten.

Uitlaatstore.nl erg blij met de remschijf en blokken, goed van pas gekomen.

Proeftijd Straftijd R 1 R 2 R 3
Totaal Proef 1 Proef 2 Proef3 Proef 4 Proef 1 Proef 2 Proef3 Proef 4 Proef 1 Proef 2 Proef3 Proef 4
02,07:36 00:02 10:15,1 06:27,9 05:30,9 18:59,4 10:15,4 06:32,9 05:53,1 19:16,1 10:17,0 06:46,3 05:45,1 19:36,4

Details Hellendoorn enduro:

Deze enduro bevat 4 proeven, met totale rij afstand van 80km. Mijn totale proeftijd was 2.07 uur, een snelle inter deed dezelfde proeven in 1.34 uur.
CP1: Zandkuil, Na kleine 10km verbinding de bekende zandkuil met bijbehorende klim
CP2: Bennink, technische proef met veel keer werk.
CP3: Veerkamp, Direct na tankpunt een mooie proef, klein stukje akkerland
CP4: Dauwpop-Circuit Koetree Hellendoorn, de afsluitende proef van de ronde. De langste van de 4, dubbel zoveel proeftijd. De vele knippen maakt het, dat het lijkt of er geen eind aan komt.

Startkaartje ronde tijden:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s